Vi kan inte låta Elon Musk bestämma över svenska löner och villkor

I över fyra månader har IF Metalls medlemmar strejkat på Teslas verkstäder i Sverige.
Läget är låst. Konflikten handlar om ifall den svenska modellen ska gälla, där fack och arbetsgivare gemensamt sätter spelreglerna för svensk arbetsmarknad via kollektivavtal. Eller om det är Elon Musks ensidiga nyckfullhet som ska avgöra villkoren? I Sverige är lagstiftningen anpassad efter förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter.

De allra flesta svenska löntagare jobbar med skydd av kollektivavtal. Det innebär ett golv för löner och villkor. Nästan alltid ingår avtalspension, försäkringar och olika stöd vid behov. Kanske en extra semestervecka? Utan kollektivavtal så bygger alla överenskommelser på arbetsgivarens goda vilja. Ibland kan det innebära hyfsade villkor. Men dessa kan ändras när som helst.

Inom LO vill vi inte se en arbetsmarknad där människors inkomst beror på ägarens eller chefens humör. Vi vill inte ha osäkra anställningsvillkor eller att vinsterna med kollektivavtal försvinner.

Sedan huvudavtalet 1938 mellan arbetsgivare och LO har svensk ekonomi präglats av stabilitet och förutsägbarhet. Det har resulterat i stor tillväxt och skapandet av det moderna välfärdssamhället. Det har också gett svenska arbetare bra löner och villkor. Utvecklingen av materiell standard är häpnadsväckande.

Redan idag är den svenska modellen satt under hård press. Idag tvingas många arbetare till osäkra anställningar med allt från anställning per timme vid behov till ”egenanställningar”. Mindre nogräknade arbetsgivare använder ibland också arbetskraft från utlandet och betalar löner långt under svenska kollektivavtal.

Detta innebär en risk för alla svenska löntagare. Om inte IF Metall och andra fackförbund lyckas försvara den svenska modellen. Om inte arbetsgivarnas organisationer vill rädda stabiliteten och förutsägbarheten. Då kommer det att påverka de grundläggande förutsättningarna på arbetsmarknaden för alla löntagare.

Det är helt enkelt typiskt svenskt med kollektivavtal. En modell som tillåter arbetsmarknadens parter och politikerna att vara lagom nöjda. Det blir inte perfekt för någon men tillräckligt bra för alla.

Att tillåta en amerikansk multimiljardär att bryta 85 år av framgång för svensk arbetsmarknad är naturligtvis helt befängt. Han ska inte få bestämma själv.

Därför stöttar vi den svenska modellen, vi försvarar kollektivavtalen och vi kämpar med IF Metall i konflikten mot Tesla.

Sebastian Grip Nilsson
Facklig ledare i Uddevalla AK