Uddevalla kommun behöver inte kärnkraftverk

Det är anmärkningsvärt att den nuvarande styrande majoriteten i Uddevalla har tagit fram ett förslag om att införa småskaligt modulärt reaktorsystem (SMR) i vår stad. En sådan plan väcker emellertid berättigade farhågor och oro, och det är därför vi socialdemokrater anser att detta är en farlig och ogenomtänkt idé.

Även om vi talar om små kärnkraftverk, innebär det inte att riskerna blir mindre. Tvärtom, de mindre anläggningarna kan vara extra känsliga för tekniska fel eller mänskliga misstag. En enda incident kan få förödande konsekvenser för både människor och miljö. Uddevalla och dess omgivningar skulle inte vara förskonade från dessa risker.

Att ha små kärnkraftverk i en stad som Uddevalla skulle innebära att vi också måste hantera och lagra detta avfall. Detta är en enorm utmaning som vi inte är redo för att ta itu med.

Vi bör i stället satsa på att utveckla och investera i förnybar energi, som sol, vatten och vindkraft, som är långsiktigt hållbara och mindre farliga för vår miljö. Det är den vägen framåt för en hållbar energiframtid.

Många människor känner sig inte trygga med att ha kärnkraftsanläggningar i sin närhet. Att införa små kärnkraftverk i Uddevalla skulle inte bara vara en miljömässig och säkerhetsrisk, det skulle också underminera förtroendet och tryggheten hos stadens invånare.

I stället för att satsa på små kärnkraftverk borde Uddevalla investera i förnybara energikällor och energieffektivitet. Genom att främja och stödja dessa alternativ kan vi minska vårt beroende av fossila bränslen och samtidigt försäkra oss om en tryggare och mer hållbar energiframtid.

Socialdemokraterna i Uddevalla värnar om invånarnas säkerhet, miljö och långsiktiga ekonomiska intressen. Vi uppmanar därför den styrande majoriteten att ompröva beslutet om att införa SMR. Detta för att skydda invånarna, bevara miljön och undvika att lägga onödiga skattepengar på ett projekt vars fördelar inte uppväger de risker och konsekvenser det kan medföra. Vi bör fortsätta att söka nya hållbara alternativ för att möta våra energibehov och stärka Uddevalla som en föregångare inom miljöskydd och hållbarhet.

Paula Berger
Gruppledare (S)