Angiverilagen/anmälningsplikt

Motion
UDDEVALLA KOMMUNFULLMÄKTIGE
Angiverilagen/anmälningsplikt

Regeringen utredning, angående införande av plikt om att anmäla papperslösa, har väckt stark kritik från både fackliga organisationer och SKR.

Flera personalgrupper uttrycker stark oro för att personalen kommer att hamna i en bekymmersam lojalitetskonflikt. Å ena sidan yrkesrollen att ge människor den vård och utbildning man har rätt till, å andra sidan kravet att följa lagen om att ange papperslösa.

Den 31 augusti kommenterade SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) allvaret i vad tilläggsdirektivet skulle innebära, och kräver undantag för alla yrken och professioner inom kommuner och regioner, inte bara enskilda situationer eller yrkesgrupper. Detta för att ”Det finns en uppenbar risk att en lag om anmälningsplikt krockar med ett antal andra, befintliga lagar. Ett exempel är hälso- och sjukvårdslagen som anger att vård skall ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet. Ett annat exempel är barnkonventionen som ger varje barn rätt till utbildning, en formulering som även finns i bestämmelser i Regeringsformen och skollagen. Ett tredje exempel är den lagstiftning kring sekretess och tystnadsplikt som finns i socialtjänstlagen.”. Vi menar att det inte är aktuellt att ha en sådan här lag, oavsett tillägg eller undantag.

Papperslösa är en utsatt grupp som kan komma att undvika sjukvård eller att ge barnen möjlighet till skolgång, om dom riskerar att anges av personalen på berörd institution.

Då en eventuell remiss från Regeringen förmodligen kommer att ha en kort svarstid, är det viktigt att Kommunfullmäktige redan innan har uttalat sin åsikt i frågan.

Vi föreslår därför att Kommunfullmäktige;

• Inte stödjer införandet av en Angiverilag/Anmälningsplikt
  • Om lagen införs kommer Uddevalla som arbetsgivare inte att bestraffa personal som väljer att avstå från anmälan.

Uddevalla oktober 2023

Paula Berger (S)                                         Ingemar Samuelsson (S)

Gruppledare                                               Oppositionsråd

Would love your thoughts, please comment.x