S-kuriren

September är här och hösten är nu formellt inledd. Men vi kan nog alla erkänna att hela sommaren kändes som höst. Vi får hoppas höstmånaderna kan erbjuda fina dagar med sol och fina dagar.

Ett år med borglig regering, både nationellt och kommunalt, har inneburit angrepp på kultur- och miljöarbete. De har en tydlig agenda men smyger i skuggorna med sitt uppsåt. Det är vårt uppdrag att se till att sätta ljus på deras politiska omprioriteringar.
Nästa år är det val till EU-parlamentet och Uddevalla arbetarekommun kommer under våren bedriva valrörelse. Vi ska då trimma argumenten och engagera väljarna att gå till valurnorna. Därför kommer kommande medlemsmöte handla om just valutvärdering och EU-frågor.

Vi kommer tillsammans med valutvärderingsgruppen dra lärdomar från förra årets framgångsrika valrörelse. Vad gick bra och vad måste förbättras. Partiledningen kommer trumma på med att vi ska knacka dörr samt bjuda in oss själva hemma hos väljare på kaffe.

Europaparlamentsvalet 2024 planeras äga rum i Europeiska unionen den 6–9 juni 2024 för att välja 705 ledamöter av Europaparlamentet för mandatperioden 2024–2029. I Sverige går vi till val 9 juni. Valet blir det tionde allmänna och direkta valet till

Europaparlamentet. Enligt en opinionsmätning utförd inom Europeiska unionen i mars 2023 kände endast 45 procent av de tillfrågade till

att nästa val till Europaparlamentet äger rum 2024. Så kommande valrörelse kommer framför allt vara en folkbildningsinsats om EU.

Distriktsstyrelsen har utsett två personer att nominera till EU-valsedeln. Dels fick jag frågan att vara den kvinnliga kandidaten. Men Uddevalla hade dessförinnan ställt sig bakom distriktets andra kandidat Khaled Tanderup från Vänersborg. Han jobbar idag som sakkunnig hos Carina Ohlsson i EU-parlamentet och kan arbetet från nära håll. Tillsammans med partiledningen och andra i EU sitter de just nu med att ta fram en central strategi för att tydliggöra konfliktlinjer för partiet. Denna strategi kommer publiceras 8 december.

Så på kommande medlemsmöte så hoppas jag att så många som möjligt kommer för att lyssna på och ställa frågor till Khaled Tanderup.

Louise Åsenfors
Ordförande Uddevalla arbetarekommun