S-Kuriren

Sommaren började torr och varm vilket gjorde att vi alla funderade på om vädret skulle bli detsamma som sommaren 2018. Torkan 2018 med omfattande bränder, nödslakt och foderbrist är tecken på ökat extremväder i klimatkrisens spår. Men för vår del här i Sverige så blev sommaren präglad av regn och blåst. Men på många håll i södra Europa har det varnats för hälsovådliga temperaturer på över 40 grader och nästan hälften av alla EU-länder är drabbade av allvarlig torka.

Att klara klimatet är vårt gemensamma ansvar. Vi behöver alla bidra, men det krävs en klimatpolitik som fungerar för vanligt folk i hela landet – varje dag. Vi har tekniken, kunnandet och borde ha viljan. Men det nya politiska landskapet visar på ett bakåtsträvande och ett förnekande av människans påverkan av miljö och klimat. Ni som känner till ”Bagdad Bob” kan förstå liknelsen med en informationsminister som på bästa sändningstid förnekade uppenbara faktauppgifter. För klimatkrisen är reell och allvarlig. Det är vi tillsammans som måste minska våra klimatavtryck. Det innebär att vi varje dag bör göra minst en sak som innebär minskad påverkan.

Men det är inte utan problem att driva klimatpolitiken framåt. Det är många krafter i samhället som inte vill att vi ställer om. Det finns de som vill att vi fortsätter i samma riktning som tidigare, som förlöjligar, svartmålar och förminskar den fakta som är evidensbaserad och forskat kring. Jag träffade en gammal bekant i somras och gratulerade till framgångar inom forskningen kring Klimatförändringens påverkan av Arktis. Jag fick då reda på att i samband med publiceringen av den forskningen så har nättrollen blivit oerhört mycket aggressivare.

I Uddevalla har vi ju genom en rad olika beslut förstått att den politiska majoriteten jobbar på samma linje. De har inte bara tagit bort möjligheten till att bygga vindkraft. De har även aktivt gått ut med att de ska motverka den planerade havsbaserade vindkraftsparken Mareld utanför Orust. Detta trots att svensk industri står bakom projektet. Detta trots att vi behöver ökad elproduktion för att klara kommande industrietableringar som också skapar jobb.

Vi vet att en aktiv klimatpolitik är en politik för framtidens jobb. Genom att Sverige går före och investerar i klimatvänlig teknik stärks våra företags konkurrenskraft. Svenska företag ska vara redo att sälja de innovationer som världen efterfrågar.

Vi har länge fått rapporter om att klimatarbetet måste prioriteras upp. Nu kan vi inte vänta längre. Sverige måste vara en stark kraft i FN och EU för en mer ambitiös klimatpolitik. I juni 2024 är det val till EU-parlamentet. I den kommande valrörelsen ska vi stå upp för klimatet och för att vi ska bygga ett samhälle för våra barn och kommande generationer.

Jag ser fram mot att få se er alla i höst. 18 september har vi nästa medlemsmöte.
Louise Åsenfors