I skolan läggs grunden för vårt framtida liv

En jämlik skola är en viktig framgångsfaktor för oss Socialdemokrater, det innebär att alla barn skall ha rätt till en utbildning. När ungdomarna klarat skolan är de fria att fortsätta sina studier eller gå ut arbetslivet till ett självständigt och meningsfullt vuxet liv. Chansen att utbilda och bilda sig skall också vara möjlig även i vuxen ålder.

Det kan tyckas självklart, vi har ju barnkonventionen, en lag i Sverige som i artikel 28 säger att barn skall ha rätt till utbildning, samt skollagen och regeringsformen. Då kan vi fråga oss om vi fullt ut lever upp till dessa självklara lagar? Är vi nöjda med att nästan var sjunde elev som slutar nian saknar behörighet till gymnasiet? Är vi nöjda med att 31 % av eleverna som startade gymnasiet 2019 inte tog examen efter 3 år? (Skolverket).

Är vi nöjda med att 67% av elever med NPF möts av bristande kunskap om NPF, att 68% av dem upplever psykisk ohälsa p.g.a skolan, att 73 % inte får det stöd som elverna behöver och har rätt till och att 48% av dem har hög skolfrånvaro? (Attention)

Skolinspektionen är kritiska till att det ofta tar för lång tid med insatser. (Naturligtvis finns det inspirerande skolor som klarar av att ge rätt stöd i tid till elever.)

Att barn inte trivs och känner sig trygga i skolan och hellre stannar hemma kan bero på flera orsaker, det kan vara att elever med NPF inte inte får rätt stöd, mobbning, sociala orsaker, m.m.

Tobias Forsell som är doktor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet som forskar i problematisk skolfrånvaro skriver att: ”Oavsett orsaken till skolfrånvaro finns det alltid åtgärder att vidta. Tyvärr diskuteras det för ofta om vem som bär ansvaret för skolfrånvaro, hemmet eller skolan, men det är vi i skolan som bär det formella ansvaret för att snabbt utreda orsaken till frånvaron. Ju längre ett barn är frånvarande desto högre tröskel för att klara av att ta sig tillbaks. Det gäller att snabbt göra en plan som ger barnen det självförtroende de behöver för att klara skolan. När elever börjar dra sig undan har det nästan alltid föregåtts av att eleven mött en rad motgångar under en längre tid, där elever med NPF är överrepresenterade.”

En viktig framgångsfaktor som Tobias Forsell kommit fram till är samarbetet och en samsyn om vägen till målet mellan skolan och hemmet, så barnen klarar av att få till sig de kunskaper de har rätt till.

Han påpekar också att det är viktigt att påminna oss om att det inte är diagnosen som orsaken, utan samspelet mellan eleven och den pedagogiska, sociala och fysiska lärmiljön som är avgörande om vi skall kunna ge barnen rätt stöd. Många barn med funktionsnedsättningar trivs i skolan i övrigt, det är i läromiljön de inte får de rätta förutsättningarna.

Elevhälsa i förskolan.
Vi Socialdemokrater tycker det viktigt att vi inför en elevhälsa i förskolan för att ge barnen goda förutsättningar från början, ge dem möjlighet att starta och fullfölja skolan med rätt stöd. Både skolpersonal och föräldrar ser behov redan i förskoleåldern, men ändå väntar vi alltför ofta med insatser till högstadiet, då det kan vara för sent.

Motverka elevers ohälsa och stress.
Vi Socialdemokrater vill också motverka elevers ohälsa och stress i skolan. En nationell rapport av folkhälsomyndigheten visar att trivseln i skolan minskar i alla åldrar, fler mobbas och fler barn har sömnproblem som kan leda till utanförskap. Vi skall inte vänta med insatser tills eleverna stannar hemma, vi behöver snabba och rätt insatser, så barnen mår bättre och därmed också minska den hårt belastade arbetsmiljön för skolpersonalen.

Vi vet att kompetensförsörjningen inom skolan är en utmaning och att en god arbetsmiljö där vi följer det systematiska arbetsmiljöarbetet med rätt åtgärder är en viktig framgångsfaktor för att få personalen att stanna kvar och fler att vilja arbeta på Uddevallas skolor.

Vi Socialdemokrater är också mycket nöjda med att dessa frågor i budgeten, är prioriterade för alla partier i barn och utbildningsnämnden i Uddevalla. Tyvärr har majoriteten M, Sd, Kd och Ua P också beslutat att genomföra ett överskottsmål på 1%, vilket innebär att 40 st tjänster i grundskolan kommer försvinna till höstterminen 2023 för att få en budget i balans, detta riskerar att ge negativa konsekvenser för de barn med behov av extra stöd.

Socialdemokraterna barn och utbildning, Uddevalla
Annelie Högberg – 2:e vice ordförande i Barn- och Utbildningsnämnden