Under åtta år med en Socialdemokratiskt ledd regering har kommunernas ökade kostnader för demografin kompenserades med statliga stöd. Nu lider landet under en högkonservativ regering ledd av Moderater och Sverigedemokrater. De ökade behoven som fortsätter hos kommunerna kompenseras inte längre från nationellt håll, utan nuvarande regering prioriterar skattesänkningar för höginkomsttagare framför kvalitén i välfärden.

Vi står inför stora kostnadsökningar i kommunen främst beroende av inflation, ränteökningar, demografisk påverkan samt ökade pensionsåtaganden. När vi genomför verksamhetsförändringar för att möta behoven, måste information och dialog med berörda ske innan politiska beslut fattas. Då möjliggörs konstruktiva och bättre lösningar, och vi slipper få en debatt om processen vilket inte gynnar någon part. Så här långt har den nya majoriteten valt att göra saker i fel ordning.

Kommunens främsta uppgift är att skapa förutsättningar för ett värdigt liv och en god livskvalitet. Då måste vi motverka sociala klyftor och att människor befinner sig i ett utanförskap. Det gör vi bäst genom att bygga välfärden på solidarisk jämställd och jämlik grund.

Socialdemokraterna i Uddevalla lägger ett alternativt budgetförslag för den kommunala verksamheten. Den bygger på marginella förändringar i anslagen till nämnderna, men ett tydligt fokus att värna den kvalitet som finns idag. Vi ser tre särskilda områden som skiljer sig från majoritetens budgetförslag.

Paula Berger (S) gruppledare
Ingemar Samuelsson (S) oppositionsråd