Budgetförslag 2024-2026

Ekonomiska förutsättningar
Under åtta år med en Socialdemokratiskt ledd regering har kommunernas ökade kostnader för demografin kompenserades med statliga stöd. Nu lider landet under en högkonservativ regering ledd av Moderater och Sverigedemokrater. De ökade behoven som fortsätter hos kommunerna kompenseras inte längre från nationellt håll, utan nuvarande regering prioriterar skattesänkningar framför kvalitén i välfärden.

Vi står inför stora kostnadsökningar främst beroende av inflation, ränteökningar, demografisk påverkan samt ökade pensionsåtaganden. När vi genomför verksamhetsförändringar för att möta behoven, måste information och dialog med berörda ske innan politiska beslut fattas. Då möjliggörs konstruktiva och bättre lösningar, och vi slipper få en debatt om processen vilket inte gynnar någon part. Så här långt har den nya majoriteten valt att göra saker i fel ordning.

Kommunens främsta uppgift är att skapa förutsättningar för ett värdigt liv och en god livskvalitet. Då måste vi motverka sociala klyftor och att människor befinner sig i ett utanförskap. Det gör vi bäst genom att bygga välfärden på solidarisk jämställd och jämlik grund.

Utgångsläge för planeringen
Nämnderna kompenseras med demografi, kapitalkostnader, löner och inflation. Eventuella kostnadsökningar därutöver sker i huvudsak inom ram för respektive nämnd.

Kommun- och Stadsutveckling
Den strategiska utvecklingen av kommunen måste fortsätta. Skall vi klara framtida behov ekonomiskt och kompetensmässigt måste utvecklingen för att göra kommunen och staden än mer attraktiv fortsätta. Det går inte att stanna för att invänta framtiden, vi måste möta den.

2024 blir ett hårt ansträngt år rent ekonomiskt. Därför måste prioriteringarna göras med stor omsorg. Två projekt som dock inte kan bromsas utan stora negativa konsekvenser är Översvämningsskyddet och Skageracksbanan.

Widingsborg och Anegrund är starka profilområden för att öka Uddevallas attraktionskraft. Om översvämningsskyddet fördröjs då skjuter vi också möjliga intäkter på framtiden. Processen att avyttra Widingsborg till möjliga exploatörer måste påbörjas snarast. Detta kommer att finansiera väsentliga delar av den kommunala kostnaden för området. Skageracksbanan är i en avgörande tidpunkt. De flesta kommuner längs den tänkta sträckningen har redovisat ett tydligt intresse och tilltro till projektet. Detsamma har gjorts från flera externa intressenter. Uddevalla är den största kommunen mellan huvudnoderna Göteborg och Oslo. Vi är också den kommun som har störst vinst av att projektet realiseras.

Läs vårt förslag på budget

Ladda ner vår budget och läs mer.