S-kuriren april 2023

Som nyvald ordförande för Socialdemokraterna i Uddevalla vill jag
nu tacka för det förtroendet som jag fått. Jag ska göra mitt yttersta för att
axla detta förtroende med det ansvar som följer på uppdraget. Det är många
fantastiska personer som varit ordförande innan mig och jag vill tacka alla före mig för att ni byggt upp ett fantastiskt parti.

Varje person är unik och varje
ordförande ger sin prägel på arbetet. Skulle frågor dyka upp om prioriteringar eller positioneringar så är ni mer än välkomna att höra av er. Det är vi tillsammans som driver politiken framåt. Hellre fråga en gång för mycket!

Att vara socialdemokrat innebär att ta upp kampen mot orättvisa. Att stå pall
när det blåser. Att våga säga sanningar. När samhället i övrigt förväntar sig ”oneliners” måste vi berätta historien om vår vision om ett bättre samhälle. När människorna förväntar sig massor men är ovilliga att bidra till det gemensamma så måste vi berätta om den svenska modellen som byggt vår välfärd. När nättrollen skrämmer och hotar då ska vi sluta samman och stå upp för varandra.

Vi befinner oss i en utsatt tid. Och det är de med de minsta resurserna som
tar de tuffaste smällarna. Ökade matpriser, ökade bopriser, ökade bränslepriser, ökade importpriser. Det har blivit dyrare att leva. Därför står vi nu med ett stort ansvar att stärka samhället och ge förutsättningar till utbildning, till jobb och till en aktiv fritid. Det stärker människan och det stärker samhället. Har vi en meningsfull sysselsättning känner vi också ökad samhörighet med Uddevalla, regionen, Sverige. Eller ”Alla ska med, Så enkelt är det” som vi sa 2006.

Uddevalla är en av 49 kommuner i VGR och en av 14 kommuner i Fyrbodal. Vi är inte själva med att driva socialdemokratisk politik. Vi gör det tillsammans med andra. Just nu är läget kämpigt i vårt partidistrikt men vi kan inte låta det stoppa vår kamp, vårt samhällsbygge. Därför kommer jag vilja se oss jobba mer tillsammans med andra arbetarekommuner. Det är inget nytt, det har vi gjort tidigare. Nu ska vi göra det igen.

Louise Åsenfors
Ordförande Uddevalla arbetarekommun