Skolan ska vara till för eleverna inte ägarna

Vi Socialdemokrater i Uddevalla vill ha en mer jämlik och fungerande skola för alla barn. Efter valet 2022 är vi i opposition i Uddevalla och har inte heller regeringsmakten. Vi lovar att, trots detta, driva vår politik och kämpa för de värderingar vi har. Som kommunpolitiker har vi näst intill ingen makt att säga nej till vinstdrivna skolor. Detta vill vi ändra på. Vi vill också att riksdagen fattar beslut om att reglera vinsterna för de privat drivna skolorna. Våra hårt arbetade skattepengar skall gå till att skapa en skola där elevernas lärande är i fokus, inte vinstintresset.

Varje barn och ungdom skall trivas i skolan och klara sina uppgifter. Det vinner familjen på och även samhället barnet växer upp i. Tyvärr så vill SD, M, och KD ha det som det är idag. De har röstat emot Socialdemokraternas förslag på regleringar av de stora vinstuttagen som sker. Över 5 miljarder kronor har de senaste åren försvunnit från det skattefinansierade skolsystemet i Sverige. Dessa pengar hade kunnat göra stor nytta för att förbättra för eleverna i skolorna. Moderaterna säger ofta att att man inte skall leva på bidrag, såsom exempelvis sjukförsäkringen för att klara sig igenom en sjukdom. Den skall regleras så hårt att man näst intill måste vara frisk för att kunna vara sjuk.

Men när det gäller våra skattepengar till de privat drivna skolorna så har de inga problem med att dessa går rakt ner i privata fickor utan regleringar. Att intresset för ekonomiska vinster till privatägda skolor är större än alla barns rätt till god utbildning är oroväckande, men inte förvånande då det stämmer väl med dessa partiers ideologiska övertygelse.

Vi Socialdemokrater vill reglera vinstuttagen och ge fler barn rätt till utbildning av god kvalitet. Vi vill också ge oss kommuner vetorätt att säga nej till etablering av privatdrivna skolor för att inte utarma de kommunala skolorna.

Socialdemokraterna i Barn och utbildningsnämnden
Annelie Högberg