
Vi varnade för privatiseringen av assistansen
Replik på Assistent: Har Uddevalla råd med fler omsorgsskandaler? (14/5 2026).
Tack för din insändare där du berättar om förhållandet inom den personliga assistansen i Uddevalla kommun. Du beskriver att övergången av ansvar och drift av den personliga assistansen från kommunen till det privata bolaget Älvsborgs assistans inte har blivit bra utan ”allt annat än välfungerande för brukare, anhöriga och personal.” Du skriver också att ekonomiska prioriteringar tillåts gå före kvalitet och trygghet och att det är de mest utsatta som får betala priset.
Det var just detta vi socialdemokrater i Uddevalla befarade skulle hända. Vi visste redan innan beslutet togs att det nya bolaget bland annat skulle ge de anställda sämre arbetsvillkor och lägre lön. Det var därför som vi röstade nej i omröstningen om att privatisera kommunens personliga assistans. Jag minns tydligt att det var många som stod utanför Bohusläns museum och demonstrerade mot privatiseringsbesluten den kväll som kommunfullmäktige fattade beslut om detta. Tyvärr hjälpte inte det.
Jag tror att du är besviken på det insändarsvar som socialnämndens ordförande Ann-Charlott Gustafsson (UP) har givit. Jag anser att det är ett icke-svar som inte svarar upp till dina krav om ansvarstagande. Älvsborgs assistans har tröttnat på svartmålningen av bolaget och bjudit in politiker till en träff för att berätta om sin verksamhet och om sin upplevelse av verksamhetsövergången. Politiker från Socialdemokraterna kommer att delta och lyssna med stora öron och ställa frågor.
Jag vill avsluta med att vara tydlig. Socialdemokraterna i Uddevalla vill inte privatisera den välfärd som idag bedrivs av kommunen.
Karin Engdahl (S), 2:e vice ordförande i socialnämnden i Uddevalla
