
Liberalerna glömmer sitt ansvar för Rimnersvallen
Torsten Torstensson och Thomas Hasselroth kallar byggnationen av Rimnersvallen för en historiskt dålig idrottsinvestering, och skulden till detta är i deras ögon Socialdemokraterna och Ingemar Samuelsson.
Initialt glömmer Torstensson och Hasselroth att deras parti Liberalerna hade ledande roller i den majoritet som enhälligt beslutade om att bygga en ny Idrottsarena på samma plats som den hade varit under 100 år.
När beslutet om en nybyggnad togs var den gamla arenan i så dåligt skick att delar av den riskerade att stängas akut av säkerhetsskäl för idrottsutövarna. Detta vill uppenbarligen Liberalerna nu försöka att glömma. När en så pass liten kommun som Uddevalla investerar i anläggningar då blir det kompromisser.
Vi byggde en arena som tillgodosåg inte bara fotbollens behov utan också de krav som ställs för att utöva friidrott och parasport. En sådan kombianläggning blir per definition en kompromiss. Att bygga två separata arenor skulle bli betydligt dyrare, vilket samtliga fyra partier i dåvarande majoriteten tyckte var fel sätt att använda skattemedel.
Återigen påminner jag om att Liberalerna var en del av detta enhälliga beslut. Just nu har anläggning en begränsning av 150 timmar per år. Det motsvarar matchtid för två fotbollslag. Den tidigare anläggningen hade en motsvarande begränsning om två herr och ett damlag. Detta med en etablerad gräsmatta. Vilka lag som prioriteras för att spela på Rimnersvallen är inget beslut som Socialdemokraterna tillåts hantera, det gör den nya majoriteten med SD, M, Kd och UP.
Att det finns färre träningstimmar på Rimnersområdet beror inte på den nya Rimnersvallen. Det beror på att Liberalerna tillsammans med M, C och UP flyttade simhallen till området. Med det beslutet försvann B- och C-planerna som var dom mest frekventa träningsplanerna.
Torstensson/Hasselroths förslag om att lägga konstgräs i arenan skulle vara ett dråpslag mot friidrotten i Uddevalla. De hundratals barn och ungdomar som tränar med IK Orient och Hälle IF skulle få den enda anläggningen för friidrott som finns i Uddevalla reducerad till att bara handla om löpning och hopp. Det innebär inga fler SM-tävlingar i Uddevalla. Det innebär också att de planerade GP och veteran-SM aldrig blir av. Den stimulans som både friidrottsutövare och publik upplever när världsstjärnor i diskus och slägga kastar här i vår kommun, blir ett minne blott.
Fotbollen har flera anläggningar att träna på, även om dom önskar fler. Friidrotten har en! Denna vill Torstensson och Hasseroth beröva hundratals entusiastiska barn och ungdomar.
Ingemar Samuelsson (S), fd kommunalråd
