Uddevallas S-kvinnor fortsätter driva på frågan för ökad jämställdhet

Kommunstyrelsen i Uddevalla har nu haft sina visionsdagar. Inför dessa dagar var S-kvinnor i Uddevalla kritiska till innehållet. Så här i efterhand visar det sig att vi hade rätt eftersom dagarna till stor del handlade om historiska tillbakablickar med bristfälliga analayser. Det var alltså detta som Alexander Bard bidrog med för de 60 000 kronor som han kostade oss skattebetalare.

Vi S-kvinnor i Uddevalla väntar fortfarande på svar på vårt öppna brev som har publicerats i Bohusläningen. Det öppna brevet har också mejlats till de styrande partiernas gruppledare. Sverigedemokraterna, Moderaterna, Uddevallapartiet och Kristdemokraterna har alltså inte svarat på frågan om hur Uddevalla under deras styre ska bli en jämställd kommun.

Ska vi tolka era icke-svar som att ni inte har någon jämställdhetspolitisk eller ska vi tolka det som att ni inte bryr er om att svara?

I den strategiska planen som kommunfullmäktige ska anta på kommunfullmäktiges möte 8 mars står det: ”Medborgarnas förtroende för kommunens politiker ska öka.” Att inte svara är inte ett led i denna strävan.

Uddevalla S-kvinnor lovar att fortsätta driva på för att jämställdheten ska öka i Uddevalla och Sverige. Det finns mycket kvar att jobba med trots att Sverige är ett mer jämställt land än många andra länder.

När kommunfullmäktige sammanträder på Bohusläns museum på internationella kvinnodagen 8 mars kommer Uddevalla S-kvinnor stå utanför huvudentrén och gratis erbjuda inspiration, politiska förslag och presentera viktiga utmaningar som kommunens politiker behöver ha svar på.

Uddevalla S-kvinnor
genom Karin Engdahl