Prioritering av de oskyddade trafikanterna

Knappt hade den nya majoriteten tagit över makten före beslut om prioritering av de oskyddade trafikanterna rivs upp. På samhällsbyggnadsnämndens möte på torsdagen den 16 februari kommer ombyggnation av busshållplatserna på Tureborg att tas upp för nytt beslut.

Förvaltningens förslag att bygga en så kallad timglashållplats ställs då mot att bygga körbanehållplatser på båda sidor av vägen med förskjutning och ett förhöjt övergångsställe emellan.

Vi i Socialdemokraterna, Centerpartier, Miljöpartiet och Vänsterpartiet tycker att gång- och cykeltrafikanters säkerhet är en prioriterad fråga. På Tureborgs centrum reser 400 personer med buss varje dag. Det är lika många som vid Agnebergsskolan och vid Ljungskiles busstation. Genom att bygga en avsmalning för bussen, tillskapas breda plattformar på båda sidor för att de oskyddade trafikanterna ska kunna gå säkert till och från busshållplatsen. Bilarna får stanna och vänta bakom bussen den stund det tar att tömma och fylla på bussen. Detta kommer att sänka hastigheten på vägen och skapa en säker trafikmiljö.

Under många år har ett flertal medborgarinitiativ lämnats in för att få ner trafikens hastighet i området och skapa tryggare miljö för gång- och cykeltrafikanter. Många barn och unga rör sig till och från skolan längs med den högt trafikerade vägen (cirka 400 fordon per dygn). Motsvarande trafiksituation finns vid Sommarhemsskolan, där en timglashållplats nu finns på plats och fungerar alldeles utmärkt. Den har skapat en trygg skolväg och biltrafiken har anpassat sin hastighet efter trafikmiljön.

Vi ställer oss bakom förvaltningens förslag och hoppas på ett positivt beslut i nämnden. Tureborgsborna behöver en trygg trafikmiljö och underlaget för beslut visar att en timglashållplats är den bästa lösningen för att skapa just det.

Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet , Vänsterpartiet i Samhällsbyggnadsnämnden

Anna-Lena Heydar
Andre vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden