Någon upprustning av Bohusbanan sker inte

Replik påStoppa genast planerna på Skagerrakbanan”.

Liberalerna i Uddevalla har skrivit en grovt osaklig insändare om Skagerrakbanan med sakfel i stort sett varenda mening och kräver att projektet för Skagerrakbanan ska avslutas för att vi i stället ska ägna oss åt att försöka få staten att satsa på Bohusbanan. Liberalerna verkar inte ha fattat att Bohuskommunerna har drivit frågan om dubbelspår i Bohuslän gentemot region och stat under ett stort antal år, tyvärr utan framgång. Denna likgiltighet var orsaken till att Bohuskommunerna började arbeta med Skagerrakbanan, ska det bli något gjort måste vi göra det själva!

Liberalernas insändare innehåller en rad faktafel:

100 ofinansierade miljarder” – projektet avser att finansieras av Europeiska Investeringsbanken (EIB) och externa finansiärer, inte kommunerna. Kommunerna ska varken bygga, äga eller driva Skagerrakbanan.
Ett storstilat projekt som det troligtvis varken finns underlag eller ekonomi för.” – Ett flertal analyser har gjorts och projektet har bedömts både trovärdigt och lönsamt.
Skattebetalare som garanter” – skattebetalarna är inga garanter, projektet utreder olika finansieringsalternativ och inget av alternativen bygger på att skattebetalare är garanter, såvida inte staten väljer att finansiera Skagerrakbanan.
Satt sprätt på fyra miljoner till en konsults bluffakturor.” – Ingen konsult har fått några fyra miljoner, det var en (1) faktura på 28 000 kronor från en konsult för sociala medier som var felaktig, och firman har betalat tillbaka pengarna.
Kungälv, Stenungssund, Munkedal, Lysekil och Strömstad har för avsikt att hoppa av” – Munkedal avser tydligen att lämna, Lysekil som inte berörs av banan, men som har varit med enbart för att stötta projektet lämnar nu när projektet blir mer handfast, övriga kommuner är kvar.
Ingick, i strid mot kommunallagen, ett intentionsavtal med ett statligt kinesiskt järnvägsbolag”. – Vi har inte brutit mot kommunallagen, avtalet handlade om kunskapsutbyte.
Markägare och boende längs den planerade sträckan har, under arbetets gång, med oro följt de orealistiska planerna”. – 80 procent av den tänkta sträckningen är längs nuvarande infrastruktur, järnväg och motorväg, resterande 20 procent har ett långt mindre ingrepp än ett normalt järnvägs eller vägbygge.

Om Liberalerna inte vill ha en järnväg i Bohuslän, då bör man stå upp för den uppfattningen. Men någon upprustning av Bohusbanan till en modern järnvägsstandard kommer inte att ske oavsett majoritet i riksdagen eller regionen. Fyra svenska Bohuskommuner, fem norska samt ett flertal näringslivsorganisationer är övertygade om att vi behöver en riktig järnvägssatsning.
Näringslivets, kommunernas och miljöns utveckling förutsätter att vi får till en annan infrastruktur än den vi har idag.

Ingemar Samuelsson

Jarmo Uusitalo